Listing 1 - 10 of 17 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
'Dit boek gaat over het idee van God. Het gaat erover hoe het concept van een actieve, geëngageerde, goddelijke aanwezigheid als fundament van de schepping, opkwam in de menselijke geschiedenis. Hoe dit abstracte denkbeeld geleidelijk persoonlijker werd, menselijke trekken en emoties kreeg, en talloze verschillende verschijningsvormen. En ten slotte hoe deze oervoorstelling, na vele eeuwen en met grote moeite, transformeerde tot de enkelvoudige God die wij vandaag kennen onder namen als Jahweh, Vader en Allah.' In De zeloot verruilde bestsellerauteur Reza Aslan het overbekende beeld van Jezus van Nazareth voor een verrassende, nieuwe voorstelling van de man in al zijn tegenstellingen. In zijn nieuwe boek richt hij zich op een nog groter onderwerp: God, met een hoofdletter. Of we ons daarvan nu bewust zijn of niet, en of we zelf nu gelovig zijn of niet, als wij ons een beeld van God vormen, zien we in overgrote meerderheid een goddelijke versie van onszelf. En dan niet alleen met onze goede eigenschappen - mededogen, liefde, rechtvaardigheid - maar ook met alles wat minder goed is: hebzucht, jaloezie, gewelddadigheid. Al deze eigenschappen spelen een rol in elke religie en in elke cultuur. In God ontrafelt Aslan op meesterlijke wijze de diepgewortelde behoefte het goddelijke te vermenselijken. Zijn oproep tot een beter godsbegrip en een diepere spiritualiteit stemt tot nadenken, of je nu gelooft in een God, vele goden of helemaal geen god. (flaptekst)
Godsbegrip --- Geloofsleven --- Godsdienst --- Cultuur --- Religious studies --- Toerisme --- Filosofie --- Psychologie --- Sociologie --- Man --- Erfelijkheidsleer --- Stadssamenleving --- Verpleegkunde --- Volwassene --- #gsdb3
Choose an application
Radicalisering, extremisme, terrorisme, jihadisme? De meeste leerkrachten en leerlingen worden hier gelukkig niet persoonlijk mee geconfronteerd. Maar de leerlingen horen er natuurlijk wel over via het nieuws of via sociale media en op basis daarvan vormen ze een eigen mening. Ondanks de gevoeligheid van dit thema is het dus van belang om het in de klas ter sprake te brengen en erover van gedachten te wisselen.
Radicalisering ; onderwijs. --- terrorisme --- Political philosophy. Social philosophy --- Social problems --- Teaching --- Didactics of social education --- kritisch denken --- identiteit --- sociale media --- Religious studies --- Radicalisme ; onderwijs --- 433.2 --- Radicalisme --- radicalisering --- Islam --- onderwijs --- Jeugd --- Racisme --- Intercultureel onderwijs --- Jongere
Choose an application
Polarisatie en radicalisering zijn belangrijke thema’s in onze huidige samenleving. We leven in een tijd waarin het rechtsextremisme groeit en terroristen via manifesten oproepen tot nog meer haat. Docenten en jongerenwerkers gaan het gesprek over polarisatie en radicalisering met jongeren graag aan, maar weten vaak niet hoe. Het boek Van radicaal naar amicaal biedt hulp, verdieping en tools om te kunnen omgaan met polarisatie en radicalisering in de wijk en in de klas.Dit boek geeft ongeacht achtergrond, gender, leeftijd of religie een kijkje in de denkwijze van groepen die polariseren of van iemand die radicaliseert. Het beschrijft het proces achter polarisatie en radicalisering, laat zien hoe je dit proces kunt herkennen en biedt oplossingen om ermee om te gaan. Het boek bevat tips en tools uit de praktijk die veel gebruikt en getest zijn, waaronder de ‘talking stick-methodiek’, een laagdrempelige methode om dialogen te bevorderen. De theorie wordt ondersteund door ervaringen uit de praktijk.Dit boek is geschreven voor (aankomende) eerstelijnswerkers, docenten en jongerenwerkers. Hiernaast is het bruikbaar voor politie, ouders, ambtenaren van het sociaal domein en andere professionals die op de één of andere manier iets te maken hebben met polarisatie en radicalisering.
Political philosophy. Social philosophy --- Religious studies --- Social problems --- Teaching --- Didactics of social education --- Secondary education --- kritisch denken --- sociale media --- radicalisering --- identiteit --- intercultureel onderwijs --- terrorisme --- Onderwijs --- Radicalisering --- Gesprekstechnieken. --- Multiculturele samenwerking. --- Polarisatie. --- Radicalisme. --- radicalisme --- polarisatie --- Methodiek --- Samenlevingsopbouw --- samenlevingsopbouw --- 361.5
Choose an application
Dit boek is bedoeld als een aanvulling, vooral dan op het pedagogische en spirituele vlak, van het boek 'Katholiek of kwaliteit' (2006). Terzelfdertijd staat het ook op zichzelf. en wel als een beschouwing over de mogelijkheden en de beperkingen van een hedendaagse apologie. Hoe kun je het geloof geloofwaardig ter sprake brengen bij het begin van de eenentwintigste eeuw? Hoe kun je de redelijkheid en de zinvolheid van het christendom laten zien aan kritische omstanders? (Bron: covertekst)
Educational sciences --- Religious studies --- Catholic Church --- Education --- Religious aspects --- #gsdbP --- #GGSB: Pastoraal --- #GGSB: Jongeren --- #GGSB: Onderwijs --- C1 --- religieuze vorming --- katholiek onderwijs --- Katholiek onderwijs --- Religieuze opvoeding --- 433.2 --- geloofsopvoeding (ler) --- opvoedingsproject --- geloofsopvoeding --- religieuze opvoeding --- geloven --- godsdienst --- Katholiek onderwijs ; Vlaanderen --- Kerken en religie --- Vlaanderen --- Godsdienstige opvoeding --- Geloofsopvoeding --- Emigratie --- Pastoraal --- Jongeren --- Onderwijs --- Christian religion
Choose an application
Stripmaakster Margreet de Heer brengt vanuit haar achtergrond als domineesdochter en theologe de vijf grote wereldreligies en de eigentijdse spiritualiteit in beeld en onderzoekt waarom religie toch zo'n gevoelig onderwerp is.Dit kleurrijke stripboek is voor gelovigen en ongelovigen en alles wat daartussenin zit. Het biedt vanuit verschillende perspectieven een frisse kijk op wat religie inhoudt, wat de achtergronden zijn van de vijf wereldreligies en hoe geloof een factor is die ons zou moeten verbinden, in plaats van uit elkaar drijven. (Bron: uitgever)
religieuze opvoeding --- godsdienst --- Didactics of religion --- wereldgodsdiensten --- lager onderwijs 6de jaar (doelgroep) --- C3 --- kinderen --- religie --- stripverhalen --- 210 --- geloof --- Wereldgodsdiensten --- #GGSB: Dogmatiek --- #GGSB: Godsdiensten (dogmatiek) --- Kunst en cultuur --- Wereldgodsdiensten ; algemeen --- Comics --- Godsdienst --- Stripverhalen --- Spiritualiteit --- Stripverhaal --- Wereldgodsdienst --- Filosofie --- Psychologie --- Sociologie --- Man --- Cultuur --- Erfelijkheidsleer --- Stadssamenleving --- Verpleegkunde --- Volwassene --- Religious studies --- Didactics of social education --- Dogmatiek --- Godsdiensten (dogmatiek)
Choose an application
Dit boek presenteert het vak levensbeschouwing vanuit een nieuwe en brede visie. De auteurs gaan ervan uit dat levensbeschouwelijke vorming ontstaat als kinderen niet alleen kennis nemen van vormen van een levensbeschouwelijke traditie, maar daar ook hun eigen betekenis en waardering aan kunnen geven. Met dit praktijkboek leren (aankomende) leraren hoe zij levensbeschouwing kunnen vormgeven: door interactie tussen leerlingen en verschillende levensbeschouwelijke tradities en daarin vervatte waarden te stimuleren en begeleiden. Daarbij maken de auteurs veelvuldig gebruik van levensbeschouwelijke bronnen, zoals verhalen en beelden. Theorie en achtergronden wisselen elkaar af met voorbeelden en casuïstiek, illustraties, vragen en opdrachten. Het boek bestaat uit drie delen. In het eerste deel bespreken de auteurs relevante theoretische achtergronden. Ze gaan daarbij in op verschillende ontwikkelingstheorieën. Het tweede deel gaat in op de basisvaardigheden die leerlingen nodig hebben om hun eigen levensbeschouwing te kunnen ontwikkelen. Hoe leer je kinderen filosoferen en symboliseren? Het derde deel laat zien hoe de besproken theorieën en technieken kunnen worden toegepast in de dagelijkse lespraktijk. Het boek wordt ondersteund door een website.
Levensbeschouwelijke vorming ; basisonderwijs ; Intercultureel onderwijs. --- 478.6 --- godsdienst --- basisonderwijs --- KHK --- Religious studies --- religie --- levensbeschouwing --- geloven --- religieuze opvoeding --- lager onderwijs --- Levensbeschouwelijke vorming --- Basisonderwijs --- Intercultureel onderwijs --- Didactiek --- Lager onderwijs --- Godsdienst --- Levensbeschouwing --- Filosofie --- Psychologie --- Sociologie --- Man --- Cultuur --- Erfelijkheidsleer --- Stadssamenleving --- Verpleegkunde --- Volwassene --- Didactics of religion --- Didactics of social education --- Levensbeschouwelijk onderwijs
Choose an application
Alle ijkpunten lijken uit onze wereld te verdwijnen. Of het nu gaat om religieus geïnspireerde rituelen of om spiritueel weten, straks lopen we met zijn allen rond als totaal bevrijde individuen, zonder de last van traditie of overgeleverde gebruiken. We knutselen onze identiteit en lifestyle zelf bij elkaar. Volgens Herman De Dijn blijft onder de oppervlakte echter het verlangen naar betovering aanwezig. Voor hem kunnen de mensen nooit zonder rituelen en verwondering leven. In dit erudiete en verrassende boek laat hij alle grote thema's de revue passeren: vrijheid en traditie, verwondering en wetenschap, religie en spiritualiteit in een postmoderne wereld. Bron : http://www.polis.be
Sociology of religion --- rituelen --- godsdienstsociologie --- godsdienstfilosofie --- godsdienstpsychologie --- Religious studies --- rituals [events] --- Godsdienstwetenschap --- Sociologie van de godsdienst --- rituelen [gebeurtenissen] --- 291.1 --- 291.1 Godsdienstfilosofie --- Godsdienstfilosofie --- Rituelen --- Zingeving --- Spiritualiteit --- Postmodernisme --- Maatschappelijke ontwikkelingen --- Philosophy and psychology of culture --- Ritueel --- Maatschappelijke ontwikkeling --- Filosofie --- Secularisering --- Culturele antropologie --- 21e eeuw --- 110 --- symbolen --- spiritualiteit --- wijsbegeerte overige werken --- philosophie autres ouvrages
Choose an application
Het spel is bedoeld voor alle soorten werknemers. Het kan worden gebruikt in bijvoorbeeld werkoverleg, bezinnings-, kennismakins- of trainingssituaties en in managementteams.
#A0312A --- 720 Onderwijs --- onderwijs --- onderwijssociologie --- levensbeschouwing --- godsdienst --- 433.2 ) Morele en religieuze opvoeding --- religie --- 37.014 --- Godsdiensten --- Ideologieën --- Islam --- Leraren --- Onderwijs --- Pedagogie --- 041175.jpg --- Katholiek onderwijs --- Ondewijs: waarden --- Catechese --- Onderwijs en ideologieën. --- Pedagogiek en onderwijskunde --- Onderwijs. --- Didactische theorieën. --- Teaching --- levensbeschouwelijke opvoeding --- Religious studies --- Waardevorming; onderwijs --- Opvoeding en onderwijs --- Waarden --- Godsdienst --- Opvoeding --- Waarde (ethiek) --- Filosofie --- Psychologie --- Sociologie --- Man --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Cultuur --- Erfelijkheidsleer --- Stadssamenleving --- Sport --- Verpleegkunde --- Volwassene
Choose an application
De 28 verhalen uit de Kijkbijbel komen aan de orde, met achtergrondinformatie, didactische tips en werkvormen.
kinderbijbels --- Didactics of religion --- Bible --- Didactics of Kindergarten --- Religious studies --- 222 --- 471.48 --- Bijbel --- Kleuteronderwijs --- Lager onderwijs --- Nieuwe Testament --- Oude Testament --- 221 --- 471.48 ) Morele en religieuze opvoeding --- bijbel (ler) --- bijbellessen --- bijbelverhalen --- 228 --- Bijbel : leermiddelen --- 478.63 --- Bijbelbewerkingen --- Morele en religieuze opvoeding --- 1e leerjaar lager onderwijs --- 2e leerjaar lager onderwijs --- Catechese --- Bijbelverklaringen --- Godsdienst --- Bijbelverhalen --- Bijbelverklaring --- Bijbelverhaal --- Filosofie --- Psychologie --- Sociologie --- Man --- Cultuur --- Erfelijkheidsleer --- Stadssamenleving --- Verpleegkunde --- Volwassene
Choose an application
210 --- wereldgodsdiensten --- hindoeïsme --- boeddhisme --- jodendom --- christendom --- islam --- Wereldgodsdiensten --- Hindoeïsme --- Boeddhisme --- Jodendom --- Christendom --- Islam --- Godsdienst --- 210.3 --- Godsdiensten --- Wereldgodsdiensten ; inleidingen --- Wereldgodsdienst --- Ethiek --- Kunst --- Symboliek --- Sport --- Duurzaamheid --- Filosofie --- Psychologie --- Sociologie --- Maatschappij --- Politiek --- Seksualiteit --- Theater --- Wetenschap --- Architectuur --- Literatuur --- Autisme --- Cultuur --- Kind --- Samenleving --- Technologie --- Historische kritiek --- Man --- Noorwegen --- Film --- Erfelijkheidsleer --- Stadssamenleving --- Voeding --- Media --- Kleuter --- Verpleegkunde --- Vlaanderen --- Vlaams --- Emigratie --- Drank --- Gezondheid --- Volwassene --- Vrouw --- Geschiedenis --- Voorlichting --- Religious studies --- Sociology of culture --- Didactics of religion --- Didactics of social education
Listing 1 - 10 of 17 | << page >> |
Sort by
|